Wij zijn Floor en Mélanie
In 2019 hebben wij samen een docentenopleiding Baby- en kindergebaren gevolgd. Hierna zijn wij allebei als docent in onze regio gaan werken. Nu vonden wij het tijd om onze krachten te bundelen en zijn we begonnen met Gebaar je mee?

Mélanie Heppe
Baby- en kindergebaren docent en eigenaar van ‘Gebaar je mee?’
Na een aantal jaren als pedagogisch medewerker in de kinderopvang gewerkt te hebben, werk ik nu als pedagogisch coach. Kinderen begeleiden in de algehele ontwikkeling (en zo de ouders ondersteunen in de opvoeding) geeft mij voldoening! Wij, als ouders/opvoeders, zijn onbewust al heel veel aan het gebaren met onze kinderen. Als je wilt vragen aan je kindje of het eten lekker is, of als je opa of oma gedag zwaait bij het raam. Maar ook als je liedjes zingt. Denk maar aan het liedje ‘in de maneschijn’. Ik werk ook veel met anderstalige kinderen waar communiceren met elkaar lastig is omdat we allebei een andere taal spreken. Van nature ben je dan al vaak aan het gebaren. Je doet er alles aan om elkaar te begrijpen. Sinds ik de opleiding baby- en kindergebaren gevolgd heb, was ik me daar meer bewust van en leerde ik de kinderen ook andere gebaren. Ik vond het zo leuk om te zien dat de kinderen er ook plezier in hadden en blij werden als ze eindelijk begrepen werden.
Ik heb meerdere trainingen gegeven op het gebied van baby- en kindergebaren. Door de interactieve vorm en het enthousiasme van de deelnemers vond ik het altijd weer een feestje om te doen.
In 2020 werd ik moeder van een tweeling; twee ondeugende jongetjes. Toen zij 6 maanden waren, zijn we begonnen met een paar gebaren. Rond de 9 maanden deden zij al een paar gebaren na. Nu gebruiken wij nog steeds veel gebaren, omdat zij nog geenvolledige zinnen kunnen zeggen. Eén van de jongens had vaak driftbuien, maar doordat hij zich met gebaren nu beter kan uiten, zijn deze driftbuien veel minder. Ik ben zo dankbaar dat ik deze opleiding heb mogen doen en hierdoor mijn eigen kinderen ook beter kan begrijpen. Ik streef ernaar om baby- en kindergebaren nog meer bekendheid te geven zodat alle ouders, professionals en kinderen hier profijt van hebben.

Floor Cartens
Baby- en kindergebaren docent en eigenaar van ‘Gebaar je mee?’
Al tijdens mijn (niet-afgeronde) opleiding Logopedie wist ik dat als ik ooit een kind zou krijgen ik baby- en kindergebaren zou gaan gebruiken. Mijn eerste gebarenwoordenboek heb ik dan ook gekocht in 2009. Op dat moment kende ik nog niet eens alle voordelen van het gebruiken van gebaren. Tijdens stages zag ik hoe fijn het kan zijn dat gesproken taal ondersteund wordt. Wat je wilt zeggen, kan veel beter overkomen wanneer het visueel wordt gemaakt.
Toen in 2017 onze oudste zoon werd geboren, kon ik bijna niet wachten om een workshop te volgen, zodat we gebaren konden gaan gebruiken. En wat was ik blij met wat wij leerden. Mats was 8 of 9 maanden toen hij voor het eerst een gebaar maakte. En ons kon vertellen dat hij of wat hij wilde. Het gebaar voor “helpen” was een van de eerste gebaren die we gebruikten en die ook Mats gebruikte. Zo fijn dat hij ons kon vertellen dat hij hulp nodig had, omdat hij zijn bal kwijt was. Onze jongste (Casper, 2020) heeft niet heel veel met gebaren gedaan. Hij maakte ons op allerlei andere manieren wel duidelijk wat hij wilde, maar als ik hem niet begreep vroeg ik wel om het met zijn handjes te vertellen en dan werd het vaak wel duidelijk. Pas met 2,5 jaar vindt hij het leuk om gebaren te maken en horen wij regelmatig: “hoe moet je nou … gebaren?”
In mijn werk kan ik niet veel met gebaren doen. Ik werk namelijk op een klantenservice, maar buiten het werk om doe ik er wel veel mee, zoals trainingen en workshops geven en voorlezen (met gebaren) op school